تا حالا اصطلاح “مقاله‌ی کنفرانسی” به گوشتون خورده؟ این مقالات یه فرصت عالی برای معرفی تحقیقات شما به اساتید اون زمینه هستند که شرایط کسب یک جایگاه علمی بهتر در حوزه ی کاریتون رو برای شما به ارمغان میارن. چطور این کار رو انجام میدن؟ این مقالات در حقیقت به شما، به عنوان یک محقق تازه کار، این فرصت رو میدن که فعالیت‌ها و پژوهش‌هاتون رو توی یک جایگاه بزرگتر و وسیع تر به نمایش بذارید و با کمک و پیشنهادات محققین قبل از شما، مسیرهای جدیدی رو برای پیشرفت باز کنید.

 

یک مقاله‌ی کنفرانسی اصلی ترین بخش یک کنفرانس هست. شرایط پذیرش و ارائه‌ی مقالات کنفرانسی در کنفرانس‌ها، بنا به تصمیم تیم ارزیابی مقالات کنفرانسی میتونه متفاوت باشه و چگونه ارائه کردن مقاله در کنفرانس، بعد از پذیرش مقاله به نویسنده اعلام میشه. این ارائه میتونه به صورت حضوری یا در قالب پوستر باشه. گاهی اوقات هم در قالب جزوه یا کتابچه کنفرانسی ارائه صورت میگیره.

 

 

اما قبل از اینکه به مقاله‌ی کنفرانسی بپردازیم، بهتره که یه شناخت کلی از کنفرانس‌ها داشته باشیم. به طور کلی، کنفرانس‌ها به ۳ گروه تقسیم میشن:

 

۱. کنفرانس ملی:  در داخل کشور برگزار میشه. برای این دسته از کنفرانس‌ها، زبان مقاله کنفرانسی عمدتا فارسی هست.

 

۲. کنفرانس بین المللی داخلی: در داخل کشور برگزار میشه. تفاوت این دسته از کنفرانس‌ها با کنفرانس ملی این هست که اساتید خارجی هم به اون دعوت میشن و کنفرانس در سطح بین المللی برقرار میشه. زبانِ مقالات در این کنفرانس‌ها هم میتونه فارسی و هم انگلیسی باشه.

 

۳. کنفرانس بین المللی خارجی: در خارج از کشور برگزار میشه. زبانِ مقاله کنفرانسی در این دسته از کنفرانس‌ها انگلیسی هست. در مواردی که این کنفرانس‌ها از طرف شخصی ایرانی برگزار شه، امکان فرستادن مقاله فارسی وجود داره؛ اما بهتره به این موضوع توجه کنید که به طور کلی ارزش مقالات فارسی از مقالات انگلیسی کمتر است.

 

مراحل نوشتن مقاله کنفرانسی

 

در اولین مرحله، بهتره که کنفرانس مورد نظر و مرتبط به حوزه پژوهشیتون رو انتخاب کنید. مطمئن شید که برای انتخاب کنفرانس مناسب، به سطح علمی کنفرانس، مهلت زمانی و ساختار ارائه مقاله کنفرانسی توجه کنید.

یادتون باشه که شرایط هر کنفرانس برای ارائه مقالات متفاوت هست؛ پس در مرحله‌ی بعدی، این شرایط رو به خوبی مطالعه کنید. این شرایط معمولا در پایگاه‌های اطلاع رسانی کنفرانس اعلام میشن. این شرایط میتونن در مورد محورهای کنفرانس، برنامه‌های جانبی احتمالی، تاریخ‌های مهم مثل مهلت ارسال مقالات، اعلام نتایج داوری مقالات، مهلت ثبت نام و یا تاریخ برگزاری کنفرانس باشن. علاوه بر این موارد، شرایط نگارش مقاله همچون قالب ارائه مقاله مثل تعداد صفحات یا کلمات، شیوه‌های ارائه یا حتی هزینه صفحات مازاد، مطالبی هستند که باید حتما از قبل مطالعه شن.

در آخرین مرحله، بعد از انتخاب نهایی کنفرانس مورد نظر، باید مقاله‌ی کنفرانسی رو نوشته و اون رو در مهلت تعیین شده ارسال کنید.

 

ساختار مقاله کنفرانسی

 

اجزای یه مقاله کنفرانسی شامل موارد زیر میشه:

 

– چکیده: این بخش، اولین بخش یه مقاله کنفرانسی هست که تمام یافته های پژوهش رو به طور خلاصه در اختیار خواننده قرار میده. این بخش شامل نکات اصلی تحقیق مثل هدف، روش‌های مورد استفاده، یافته‌ها و نتیجه گیری تحقیق به طور خلاصه میشه.

 

– بررسی اجمالی و بیان مسئله: توی این بخش، موضوع کلی تحقیق و مسئله ای که قرار است در این تحقیق به اون پرداخته بشه، به طور کامل بیان میشن. شکاف بین وضعیت ایده‌آل و وضعیت موجود، در این بخش باید به صورت برجسته بیان شه.

 

– روش انجام پژوهش: در این بخش، توضیحات مختصری در خصوص روش‌های استفاده شده، روش‌های پیشنهادی و مفروضات پژوهش بیان میشه که بهتر است برای بیان بهتر از آمار و ارقام استفاده شه.

 

– تجزیه، تحلیل و نتایج: در این بخش همونطور که از اسمش پیداست، نتایج بدست آمده بیان و به طور مختصر تجریه و تحلیل میشن.

 

– نتیجه گیری و منابع: بعد از بیان نتایج بدست آمده، لازم هست که از این نتایج نتیجه‌گیری شه. این نتیجه‌گیری به صورتی جمع‌بندی کل توضیحات پیشین است. همچنین تمام مراجع مورد استفاده باید در بخشی جدا به نام “منابع” ذکر شن.

 

 

دلیل اهمیت مقاله کنفرانسی

 

متاسفانه به دلیل پایین بودن ضریب مقالات کنفرانسی در ارزیابی‌هایی مثل مصاحبه‌های دکتری، این مقالات در ظاهر کم اهمیت‌تر از سایر مقالات علمی به نظر میرسن. اما باید توجه کرد که این مقالات مزایای مختص به خودشون رو دارند. مقالات کنفرانسی فرصت تعامل با جامعه‌ی علمی و افراد فعال در حوزه‌های تخصصی مورد نظر شما رو فراهم میکنن و میتونن بهونه‌ای برای شروع یه همکاری علمی چند جانبه و طولانی مدت باشن.

علاوه بر اون، آخرین یافته‌های علمی غالبا در قالب مقالات کنفرانسی ارائه میشن. آشنایی و توجه به این یافته‌ها میتونه به ما دید وسیع‌تری در پیشبرد پژوهش‌هامون بده و شاید حتی فرصتی برای مقالات برتر ایجاد کنه تا در مجلات معتبر علمی به چاپ برسند.

بد نیست این رو هم به یاد داشته باشید که کنفرانس‌ها به طور معمول از طریق پلتفرم‌های مختلفی مثل وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره در سطح وسیعی از جامعه علمی منتشر میشن و همین به تنهایی فرصت دیده شدن کار و ایده‌ی شما رو فراهم میکنه. فرصتی که شاید چاپ مقاله در مجله توان فراهم کردن اون رو نداشته باشه.

×