مطالعات ژنتیکی و مولکولی

انجام کلیه خدمات مولکولی و ژنتیکی مبتنی بر PCR، Real-Time PCR، استخراج اسیدهای نوکلئیک، استخراج ریبونوکلئوتید ها، بررسی تغییرات بیان ژن ها و انواع RNAهای غیرکدکننده و تنظیمی، شناسایی پلی مورفیسم ها، انجام SDS-PAGE، ژل آکریل آمید، انجام تکنیک الایزا، وسترن بلات و فلوسایتومتری می باشد.

 

تجهیزات این بخش:

 

1- ریل تایم (Real-time PCR): دستگاه Rotor Gene یک دستگاه پیشرفته ست که چندین ویژگی طراحی بهینه شده رو با هم ترکیب کرده و برای طیف گسترده ای از کاربردها قابل استفاده است. از بارزترین این کاربردها، تکنیک Real-Time PCR است که این دستگاه، یکپارچگی دمایی و نوری، حساسیت، سرعت و اختصاصیت لازم رو برای این تکنیک فراهم میکند. همچنین این دستگاه تنها سایکلر Real-Time هست که توانایی رمزگشایی پیچیده ترین SNPهای کلاس IV توسط HRM رو داره.

2- ترمو سایکلر: PCR جز پایه ای ترین تکنیک های آزمایشگاهی زیست شناسی مدرن هست که در حوزه های مختلف استفاده های بسیار زیادی از اون میشه. دستگاه ترموسایکلر با فراهم کردن دماهای مناسب جهت انجام واکنش های تکثیر DNA، استفاده از این تکنیک رو راحت میکنه. این دستگاه ۴۸ بلاک مناسب برای میکروتیوب 0.2 داره و توانایی تغییر دما در هر ستون از بلاک هایش رو داره (قابلیت گرادیانت دمایی) علاوه بر این، یک صفحه نمایش لمسی رنگی و رابط کاربری گرافیکی دارد که مدیریت اون رو آسون تر میکنه.

3- سانتریفیوژ یخچال دار: یه دستگاه مهم و پرکابرد دیگه ی آزمایشگاهی، سانتریفیوژ هست که در انواع مختلفی در همه ی آزمایشگاه ها یافت میشه. کار مشترک همه ی این دستگاه ها، استفاده از نیروی گریز از مرکز برای جداسازی مواد داخل محلول هاست. این مدلِ به خصوص، یه سیستم خنک کننده داره که به اصطلاح به اون “یخچال” هم میگن. این سیستم خنک کننده برای کار با نمونه ها در دمای ثابت و پایین مناسب هست و گرمای تولید شده توی سرعت بالا رو کنترل میکنه تا ماهیت نمونه حفظ شه. علاوه بر اون، دو روتور مختلف داره که میتونه حجم های مختلف از مایعات رو سانترفیوژ کنه.

4- اسپینر (spinner): از این دستگاه کوچیک مثل بقیه ی Spinnerها برای همگن سازی محلول داخل میکروتیوب استفاده میشه؛ با این تفاوت که این دستگاه اختصاصاً برای میکروتیوب های 0.2 استفاده میشه.

5- ترازو دو صفر: این ترازو قابلیت سنجش مواد با دقت ۲ رقم بعد از اعشار (0/01 گرم) رو داره.

6-ژل داک (Safe View): از این دستگاه برای مشاهده و تجزیه تحلیل ژل الکتروفورز استفاده میشه. ژل در داخل این دستگاه قرار میگیره و بعد از بسته شدن در، نور UV به ژل تابیده میشه. با گذاشتن هود ژل داک، ژل و قطعات RNA یا DNA موجود روی آن (که دارای رنگ قابل مشاهده در UV هستند) روی ژل مشخص می شوند.

 

7- ست الکتروفورز : الکتروفورز فرآیندی هست که مواد بیولوژیکی مثل DNA و RNA بر اساس وزن مولکولی خودشون تفکیک میشن. این تفکیک به علت جریان های الکتریکی هست که توسط دستگاه الکتروفورز ایجاد میشه. دستگاه الکتروفورز شامل یک تانک و یک پاور سوپلای هست. تانک الکتروفورز از بافر پر میشه و ژل و نمونه ها داخل اون قرار میگیرند. پاور سوپلای جریان الکتریکی رو توی این تانک برقرار میکنه تا مواد بر اساس وزنشون تفکیک شن. ولتاژ و زمانِ برقراری جریان الکتریکی قابل تنظیم است تا شرایط مناسب برای تفکیک فراهم شه.

8- ست سمپلر: سمپلر از مهمترین و پرکاربردترین ابزارهای موجود در آزمایشگاه هست که از اون برای برداشت و انتقال حجم معینی از مایعات و محلول ها استفاده میشه. اساس کار سمپلرها مکانیکی هست و مکش و تخلیه به صورت دستی صورت میگیره که خود این امر نیازمند مهارت و تجربه ست. سمپلرها در حجم های گوناگونی دسته بندی میشوند. از این دسته ها میشه به دسته های 0.1 تا ۱ میکرولیتر، 0.5 تا ۱۰ میکرولیتر، ۱۰ تا ۱۰۰ میکرولیتر و ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرولیتر اشاره کرد.

9- هات بلاک (Hot Block): این دستگاه کوچیک اسم های زیادی داره اما نام رایجش حموم خشک آزمایشگاهی و یا Hot Block هست که از اون برای تبخیر کردن آب نمونه یا گرم نگه داشتن نمونه در یک دمای خاص توی میکروتیوب های ۲، 1/5 و 0.2 استفاده می کنند.

10- برق اضطراری(UPS): UPS مخفف Uninterruptible Power Supply یا منبع تغذیه ی بی وقفه ست. این دستگاه جریان برق مورد نیاز وسائل برقی رو موقع قطع برق تامین میکنه و حتی بعد از اینکه جریان برقی مجددا برقرار شد، برق شبکه رو ثابت نگه میداره تا تداخلی در عملکرد دستگاه به وجود نیاد. حضور این دستگاه در آزمایشگاه با وسائل حساسی که از برق استفاده میکنند مثل ترموسایکلر و Rotor Gene، ضروری است.

11- یخچال و فریزر: یخچال نمونه های مخصوص این بخش را در دمای ۴ درجه سانتیگراد و فریزر در دمای 18- الی 20- درجه سانتیگراد نگه میدارد.

 

×