بخش خدمات سلولی

در بخش خدمات سلولی به بررسی رفتار سلول های سرطانی، القا و بررسی روند تمایز سلولی به سلول های تخصصی عصبی، استخوانی، غضروفی، قلبی و پوستی پرداخته می شود. همچنین کلیه تست های تخصصی، بررسی زنده مانی و سمیت سلولی، رنگ آمیزی های تخصصی ، جداسازی سلول های بنیادی، آماده سازی انواع داربست ها جهت بررسی چسبندگی سلولی و دیگر مطالعات تکمیلی انجام می گیرد.

 

تجهیزات این بخش:

 

1- انکوباتور CO2: انکوباتور یک دستگاه آزمایشگاهی هست که شرایط لازم برای رشد ارگانیسم ها رو فراهم میکنه. انکوباتور CO2 یک انکوباتور شیشه ای هست که شرایط طبیعی و لازم رو برای کشت سلولی و بافتی فراهم میکنه. این انکوباتور به طور معمول دارای دمای ۳۷ درجه، رطوبت ۹۵٪ و میزان CO2 ۵٪ می باشد.

2- میکروسکوپ اینورت: میکروسکوپ Invert، یکی از انواع میکروسکوپ هست که مثل میکروسکوپ نوری عمل میکنه با این تفاوت که لنز میکروسکوپ به جای اینکه بالای نمونه قرار گرفته باشه، در پایینِ نمونه قرار گرفته. از این میکروسکوپ بیشتر توی آنالیز فلاسک های کشت سلول استفاده میشه؛ یکی از دلایل اون، قطر فلاسک های کشت سلول هست که در میکروسکوپ نوری، به لنز اجازه ی نزدیک شدن به نمونه رو نمیده و همینطور به خاطر خطر آلودگی، سلول ها رو نمیشه از فلاسک خارج و به لام منتقل کرد. به همین دلیل، از میکروسکوپ Invert که لنز در زیر نمونه قرار میگیرد، استفاده می شود.

3- هود لامینار کلاس II:هود لامینار کلاس II یکی از انواع هود هست که از اون در کارهای تحقیقاتی و به خصوص کشت سلول، برای محافظت نمونه های داخل اون از آلودگی استفاده میکنند. این هود دارای یک کابینت فولادی ضد زنگ هست که به دلیل ساختارش از آلودگی های قارچی دور میمونه و قسمت جلویی اون دارای یک محفظه ی شیشه ای هست که تا ارتفاع مشخصی باز میشه و اجازه ی ورود دست به داخل محفظه رو میده. این هود همچنین با داشتن فیلترهای HEPA، به طور مداوم هوا را از ذرات و آلودگی ها پاک میکنه و هوای استریل را به داخل فضای داخلی میفرسته. این ویژگی ها، این نوع از هود رو برای کار با نمونه های حساس به آلودگی مثل سلول ها انتخاب مناسبی میکنه.

4- سانتریفیوژ (با دور پایین): از این نوع سانتریفیوژ برای جداسازی سلول ها استفاده میشه. این سانتریفیوژ با سرعت ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه میچرخه که این سرعت ها آسیبی به سلول نمیرسونند. این سانتریوفیوژ ها میتونن مجهز به یخچال هم باشند.

5- اتوکلاو: این دستگاه یکی از لوازم ضروری هر آزمایشگاه هست. از این وسیله برای استریل کردن ظروف و ابزار آزمایشگاهی در فشار 1/2 بار و دمای ۱۲1 درجه سانتیگراد استفاده میشه. از این دستگاه برای درست کردن محیط کشت مناسب برای باکتری ها نیز استفاده میکنند.

6- تانک ازت: تانک ازت از نیتروژن مایع نگه داری میکنه و در حقیقت محفظه ای است که از اون برای منجمد کردن (و منجمد نگه داشتن) مواد استفاده میشه. نیتروژن مایع در تماس با بافت زنده موجب یخ زدن اون میشه (این دما در حدود ۱۹۵- سانتیگراد هست) در نتیجه از این تانک ها برای نگه داری نمونه های آزمایشگاهی مثل سلول های زنده در دمای بسیار پایین استفاده میشه. تانک ازت به طوری طراحی شده که هیچ تبادل دمایی با محیط بیرون نداره، در نتیجه دمای داخل تانک به مدت زیادی ثابت میمونه.

7- بن ماری: بن ماری از دستگاه های آزمایشگاهی کاملا شناخته شده ست که اکثرا اون رو با اسم حمام آب میشناسند. این وسیله دقیقا مثل اسمش یه حمام بزرگ از آب هست که با گرم کردن تدریجی و یکنواخت آب، شرایط مناسب برای انجام واکنش های شیمیایی در محدوده دمایی دمای اتاق تا 100 درجه سلسیوس رو فراهم میکنه.

8- الایزا ریدر یا پلیت ریدر (Plate Reader / ELISA Reader): میکروپلیت خوان (Plate Reader) یا الایزا ریدر (ELISA Reader) یک دستگاه اسپکتوفوتومتر هست که سیگنال هایی که از واکنش های بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی در یک میکروپلیت حاصل شده رو اندازه گیری و تحلیل میکنه. این دستگاه سیگنال های نوری واکنش ها رو تشخیص میده و به بعد به صورت یک داده کمی اون رو ارائه میده. این سیگنال ها معمولا حاصل روش های جذبی مثل ELISA هستند و به همین دلیل نام دیگر این دستگاه ELISA Reader است.

9- شیکر (Rotator): این دستگاه با حرکت چرخشی خودش با سرعتی مشخص، از ته نشین شدن مواد موجود توی محلول ها و نمونه های بیولوژیکی جلوگیری میکنه. سرعت چرخش و مدت زمان حرکت دستگاه هم به سادگی قابل تنظیم است.

10- فریزر 70- : از این نوع فریزر جهت نگهداری نمونه ها( به ویژه بافت ها و رده های سلولی )  در دمای ۷۰- درجه سانتیگراد استفاده می شود.

×