بخش مهندسی بافت

بخش مهندسی بافت (الکتروریسی و چاپ زیستی سه بعدی)

خدمات مهندسی بافت مبتنی بر الکتروریسی و چاپ زیستی سه بعدی، ساخت انواع جوهر زیستی و ساخت محلول های پلیمری سنتتیک و طبیعی، همینطور سنتز نانوذره، نانوامولسیون، نیوزوم و لیپوزوم، بررسی خواص زیستی داربست، اصلاح سطح و کلیه تست های تکمیلی، می باشد.

 

خدمات این بخش شامل:

 

تهیه مواد پلیمری جهت ساخت داربست

تهیه مواد شیمیایی جهت ساخت داربست

تهیه داربست به روش فریزدرائینگ

عملیات Post processing جهت کراس لینک کردن

سنتز نانوذرات پلیمری

سنتز نانوذرات شیمیایی

تهیه منحنی استاندارد

بررسی رهایش دارو به ازای هر اندازه گیری

عملیات فریز درایینگ

تهیه فیلم پلیمری به روش Casting

آماده سازی نمونه مورد آزمایش

عصاره گیری

حساسیت به pH

آماده سازی محلول پلیمری اولیه

ساخت فیلم دولایه

تهیه داربست به روش چاپ زیستی سه بعدی

تهیه داربست به روش الکترواسپینینگ (الکتروریسی)

تهیه محلول پلیمری (برای همه روش های تولید داربست)

تهیه داربست به روش الکترواسپینینگ تک نازل

تهیه داربست به روش الکترواسپینینگ دو نازل

بررسی قرارگیری سلول بر روی داربست

ساخت نانو ذره کیتوزان

ساخت نانو ذره

 

تجهیزات این بخش:

 

1- پرینتر سه بعدی (3D BioPrinter N2): پرینت زیستی سه بعدی تکنیکی هست که در اون با استفاده از “جوهر های زیستی” میشه ساختارهایی شبیه به بافت زنده ایجاد کرد. این بافت ها میتونن از طریق ترکیب شدن با سلول ها، فاکتورهای رشد و مواد بیولوژیکی، رفتار بافت های طبیعی رو تقلید کنند. برای ساخت این بافت ها از پرینتر Bio 3D استفاده میشود. این دستگاه با در دست داشتن طرح بافت مورد نظر و جوهر زیستی، طرح طراحی شده رو به صورت لایه لایه میسازه.

پرینت زیستی سه بعدی تکنیکی هست که در اون با استفاده از "جوهر های زیستی" میشه ساختارهایی شبیه به بافت زنده ایجاد کرد. این بافت ها میتونن از طریق ترکیب شدن با سلول ها، فاکتورهای رشد و مواد بیولوژیکی، رفتار بافت های طبیعی رو تقلید کنند. برای ساخت این بافت ها از پرینتر Bio 3D استفاده میشود. این دستگاه با در دست داشتن طرح بافت مورد نظر و جوهر زیستی، طرح طراحی شده رو به صورت لایه لایه میسازه.

2- الکتروریسی: از این دستگاه که مختص بخش مهندسی بافت هست، برای تولید نانوالیاف پلیمری با قطر ۵۰ نانومتر تا چند میکرون استفاده میشه. این نانوالیاف ها در حوزه های مختلفی از جمله مهندسی بافت، دارو و پوشش های زخم استفاده میشن. در دستگاه الکتروریسی، با اعمال ولتاژ بالا به محلول، رشته های پلیمری از نوک سوزن به سمت صفحه ی جمع کننده ی دارای ولتاژ مخالف شتاب گرفته و در نهایت لایه ای از نانوالیاف روی اون سطح جمع میشه. در این دستگاه قابلیت کنترل پارامترهای مختلف الکتروریسی و همچنین استفاده از دو نازل به طور همزمان وجود دارد.

3- حمام اولتراسونیک (Ultra Sonic Cleaner): این دستگاه با استفاده از امواج فراصوت (Ultrasonic) در محدوده ۲۰ تا ۴۰ کیلوهرتز، مولکول های مایع رو با قدرت و فشار زیادی به حرکت در میاره و باعث ایجاد حباب هایی در مایع داخل ظرف میشه. این حباب ها قابلیت پاک کنندگی دارند و حرکت مولکول های مایع هم باعث حل شدن کثیفی های موجود روی وسائلی میشود که در داخل قرار گرفته است. به همین خاطر اگه ظرف یا ابزار آلوده ای رو داخلش قرار بدیم، آلودگی های کوچیک سطحی اون رو به سادگی از بین میبره. از کاربردهای دیگه ی این دستگاه همگن سازی محلول هاست. امواج فراصوت با کاهش فشار باعث ایجاد حباب های میکروسکوپی در محلول میشوند و این حباب ها بعدا میترکند (کاویتاسیون) این عمل باعث پراکنده شدن ذرات و در نتیجه همگن شدن مایع می شود.

4- استیرر (Hotplate stirrer): از این دستگاه عموما برای هم زدن مایعات استفاده میشه و هم قابلیت ایجاد گرما داره (از طریق یک صفحه ی داغ (Hot Plate) و نه شعله ی مستقیم) و هم با ایجاد کردن یک میدان مغناطیسی، به کمک یک میله ی مغناطیسی (آهن ربا یا Magnet) در داخل محلول، باعث هم خوردن مایع می شود. دمای صفحه و سرعت چرخش Magnet به سادگی قابل تنظیم است.

5- همزن مکانیکی (Overhead Mixer): این همزن یک همزن مکانیکی هست که از اون برای هم زدن مایعات با حجم بالا یا غلیظ استفاده میشه. این همزن با یک پایه به صورت عمودی قرار گرفته است و سرعت چرخش اون قابل تنظیم است.

6- pH Meter: موقع کار با مواد شیمیایی، اندازه گیری pH اهمیت زیادی داره. دستگاه pH متر با اندازه گیری فعالیت یون هیدروژن، اسیدی یا بازی بودن مواد رو مشخص میکنه. این دستگاه علاوه بر اندازه گیری pH، قابلیت اندازه گیری نیروی محرکه الکتریکی (بر حسب mV) و دما رو هم داره که هر دو، معیارهای مهمی توی سنجش کیفیت محلول ها هستند.

7- ترازوی چهار صفر: وقتی کار حساس میشه، دقت هم باید به همون نسبت بالا بره. ترازو چهار صفر یکی از اون دستگاه هاست که کارش فراهم کردن همین دقت در اندازه گیریه. این دستگاه با داشتن یک محفظه شیشه ای از تاثیر عوامل بیرونی بر روی وزن مواد جلوگیری میکنه و تا ۴ رقم بعد از اعشار معادل 0/0001 گرم دقت داره.

 

 

 

×